Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Log indNyeste billederTilmeldPortalForumforside

Mine avls erfaringer.

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
cille
Opdrætter
cille

Antal indlæg : 477
Alder : 52
Bopæl : Assens/ ved Mariager
Antal Ildere : Mange

Mine avls erfaringer. Empty
IndlægEmne: Mine avls erfaringer.   Mine avls erfaringer. Icon_minitimeTors Maj 13, 2010 11:40 pm

Mine avls erfaringer.

Jeg synes jeg vil komme med lidt oplysninger om hvad jeg har oplevet gennem mange år i mit avl.
Så dem der kan bruge det til noget eller synes det fedt at få noget input kan jo så tage imod det.
Og jeg håber at andre går ind med deres erfaringer også.
Så kan nybegynder får lidt viden, og måske kan det afhjælpe panik anfald...lol

Jeg vil skrive lidt om hanner først, og så tæver og til sidst om drægtighed.

Hanner kan være belastende på flere måder at have som virile.
De lugter , og de er klisteret...Og der er der heller ikke en bestemt rette snor ang hvor meget, og hvor lidt "svin" de er... de er alle forskellige.(også fra år til år)
Hanner som virile har normalt også problemer med at kunne enes med andre, og kan være alt fra doven til aggressive. (det gælder også overfor deres ejer at de kan være aggressive)
Jeg har haft en del nemme,men også dem der ville bide både mig og mange andre ilder/dyr.
De aggressive hanner fik jeg snittet for det ikke holdbart, at man ikke kan gøre rent hos dem uden de går amok, og vil parre ens hånd når vil tørre af i deres bur, og bare i det hele taget små napper fordi hormoner raser(snittet var de de sødeste hanner, og har en af dem nu...nemlig Gekko)
De fleste hanner jeg har haft ,har gået alene i deres bure når de var i brunst,men de sidste 4år , har jeg været så heldig at de hanner jeg har haft har kunnet med en eller flere.
Skal tilføje,at det er andre hanner de har kunnet med, og enkelte af dem også mine kæle-ilder....MEN aldrig med virile tæver.
Dette er nu også fordi jeg ikke skal have voldtaget tæve/tæver eller have ups kuld.
Jeg har pt 3 hanner der bor sammen,hvilket bare er super dejligt...det går faktisk uden der er nogen former for problemer,og hvis der var problem var de nu også blevet skilt ad.
(tror det har kunnet lade sig gøre fordi den ældste er han er godheden selv, og de andre 2 er vokset op sammen med ham)

Man skal være klar over at har man brunstige hanner, så har man rundt i hele det "område" dyrene har til rådighed, ude og inde, et "snegle-tis-spor".
Det er på alt de kan komme til at tisse på, om det så er op over reoler,stole,borde og jeg har sågar prøvet at have en han der pissede i min kaffe...total dårlig eftersmag vil jeg godt skrive under på...haha...men i bund og grund på alt de kan komme til at afmærke.
De fleste parre også på alt der har puls og pels, men også "døde" ting som bamser,porcelænsfigure,tæpper eller hvad de nu lige kan finde.(og deres båtteri kan oversættes til F-ordet)
Man vil nogen gange kunne opleve at ens han ligger i kramper og ser syg ud...men vent og se om det går over,for så kan det have været en "fake-orgasme"(hvis man kan kalde det for det hos ilder).

De fleste hanner prøver også at hænge fast i deres tisse trold på et eller andet tidspunkt.
Man kan ikke gøre andet når de hænger fast end at trøste hannen og holde den til tissetrolden slipper sit tag.
Den er nemlig sådan indrettet at den har en lille krog som "hager" sig fast i tæven indvendig...noget i stil med hund,og tror også den hæver lidt op.
Så sidder de fast i en tæve kan de ikke komme fri før efter et stykke tid.
Det gælder så også ved alm ting...hehe
De kan begynde at bløde efter de har siddet fast,fordi de har rykket for komme fri....og fordi de tit hænger kun i tissetrolden når man når frem for hjælpe dem(det er tit i bure de sidder fast...dvs tisseren hænger fast på en tremme).

Er skaden sket skal man holde øje med om de bliver røde eller virker betændt i det område hvor tissetrolden gemmer sig.
Skyl det med klorhexodin(staves?) og bliver det slemt,skal man til dyrlæge....det har jeg kun oplevet 1 gang i alle de år jeg har været avler.
Man kan da gøre mange ting for undgå det,men de kan altså sidde fast i et ganske alm tæppe, så det er svært at forhindre.
Men en anden ting der vigtig man kan gøre,for undgå et andet slags uheld er at beskytte de bure man har....enten med en plade på toppen eller et andet bur ovenpå deres.
Dette er ikke kun for undgå de hænger fast,men også for undgå at andre sidder fast.
Med dette mener jeg at især brunstige hanner og tæver med lidt for mange hormoner....de kan rent faktisk finde på at bide sig fast i dem der kravler rundt på burene.
Det kan medføre stor sår,poter der bidt i stykker og benskader.

Dette er faktisk et billede af tissetrolden,som ligner noget fra en gyser film Rolling on the floor
Det først er uskarp,men det iser stadig om hvordan den ser ud.
Nr 2 og 3 billede vise spidsen, hvor det hvide er "krogen"
Mine avls erfaringer. Billede2279
Mine avls erfaringer. Billede2283
Mine avls erfaringer. Billede2284

Tæver.
Med tæverne er det lidt som med hannerne,at nogen har flere hormoner end andre, og dermed kan deres adfærd variere helt vildt.
De kan også være søde den ene dag og have noget al la pms den næste...hahaha
De er tit mere hys overfor andre eller vi kan sige de lidt mere på tværs indimellem, men det nu både som viril eller snittet de er sådan.
De fleste tæver får adfærds ændring når der en løb på vej...og det kan godt være st stykke tid før man kan se de "hæver".
Nogen bliver overkæle, andre bliver små sure,og så er der dem der slæber rundt på alt og alle fordi det skal puttes som hvalpe.
Når de går i løb kan man se de buler ud i dåsen....lidt som en badering der fyldes med luft (bort set fra det jo ikke er helt "rundt")
Som hanner kan de så også når de gået i løb finde på at humpe på alt...hehe
De hæver alle forskelligt..nogen hæver i den ene side først,og så den anden side, andre langsomt,nogen mega hurtigt osv
Størrelserne på deres dåser svinger også helt vildt,som fra halv peanut størrelse til 2krone i omkreds...og tykkelse er fra den halve peanut til ca.1cm.
Når de så er klar til parring vil der blive lille mellemrum i dåsen i midten og der vil være masser af klar væske der siver.
Det med væske kan også variere meget....noget har kun lidt og andre er våde ned af bagben og langt op af maven

Dette er en tæver der i løb...hun er så godt nok parret så dåsen er ved at se "visen/rynket" ud
Mine avls erfaringer. Billede2272

Så springer vi til drægtighed fordi det jo sådan set følger viril tæve

Jeg læste alt jeg kunne dengang i 1800 grønkål hvor jeg begyndte...haha
Om hvor lang tid ang drægtighed, og i bøgerne som omhandlede vild ilder stod der 36-42 dage,men jeg var i kontakt med 2 andre der også avlede ilder, og de sagde at de aldrig havde oplevet fødsel før tidligst dag 40... og det passer fint med det gennemsnit jeg ca nu har af hvor lang tid de går... nemlig 42-44dage (det er mit ca gennemsnit)
Den tidligste jeg har haft er dag 41 og seneste er dag 49.
Deres opførelse går fra du kan gøre alt med dem,til at de kan dræbe dig hvis de fik lov... og det selv de tammeste tæver der kan blive små monster.
Så der gælder det om at have ok reflekser når man skal have dem ud af bur...godt råd også selvom de søde nok,det er at flytte dem i mens man ordner deres bur.
Så slipper man for de skulle stresse og undgår mulige små bid

Men altså i hver parring kan det gå galt og alle tæver er forskellige.
Det gælder virkelig her om at kende din tæve...alle små adfærds ændringer kan være tegn på der kan være problemer
Nogen slimer/snasker igennem hele drægtigheden, og andre gør det først lige op over.
Typisk er det den sidste uges tid de begynder at slime lidt, og det går fra at være uklar gullig/grønlig slim og også minde om betændelse ,og så til at være klar/orange-gullig.....Det sidste er lige før/ eller i fødsel
Og ja ilder kan også have plukveer,faktisk i de sidste 14dage op til fødsel kan de have det...og der er der igen forskel af styrke på de plukveer

Men jeg så ligge ud med min første tæve tulle og det var hård start,for det gik af H...til.
Parring osv gik nu fint nok,men da der var ca. 14dage tilbage virkede hun ikke tilpas mere, og man kunne se hun havde små ondt og der kom noget snask fra hende.
Så måtte jeg til dyrlæge .... det var betændelse og han kunne mærke noget i hende som var klumpet,så hun måtte akut snittes.
Det viste sig at hendes livmor var "defekt" i den ene side og de hvalpe der var kunne kun leve indtil de havde en vis størrelse,så var de døde fordi livmor var defekt.
Havde en anden tæve med ca samme forløb som tulle,dog var det 2 gang hun skulle have hvalpe og igen pga betændelse og i død hvalp,måtte hun haste snittes

Nr 2 tæve futte,blev parret året efter og efter ca 14dage kom der snask og jeg gik i panik, og fartede til dyrlæge... men det var så ok snask.
Så det var bare at vente og tiden gik og dag 42 kom og ingen tegn på små.... så kom der brunst snask som normalt er tegn på udsrensning,og man troede så hun var gået tom.
Men nej...dag 49 skulle hun prutte i bakken og trykkede som sindsygt og ud kom en hvalp... dog uden damen fattede hvad det var,forhun troede bare hun havde skidt færdig og gik i seng...haha
Men ud kom de, og de var dog lidt store,men det er der jo ikke noget at sige til.
Men den her tæve fik 4 kuld, og alle forløb var de samme, og med underlig snask fra ca 14dage henne i hendes drægtighed som kunne ligne betændelse.
Hun viste aldrig tegn på veer før den første hvalp var på vej ud, eller dvs de sidste 3 gange kom der nu altid en tom kugle som det første.

Så havde jeg også engang en joey som godt nok var stor teenager da jeg fik hende og en anden en hun gik med, og som jeg elskede og omvendt... jeg havde jo sådan set "reddet" hende og den anden.
Men det kærligheds forhold gik sgu over da hun fik små,faktisk kort tid forinden,fordi jeg skilte hende og den anden tæve ad,fordi de skulle have hvalpe.
Hun hadede mig og vi troede det kun var imens hun havde de små... men nixen bixen, og jeg måtte så give hende væk til min veninde,som hun aldrig gjorde noget.
Men så hun mig eller hørte min stemme gik hun total amok, og jeg havde virkelig intet gjort hende...udover at skille de 2 ad...men de var åbenbart nok.
Så ens tæve kan ændres sig så man må gå af med den...den lektie har jeg også lært.
denne tæve lærte mig også at det der med kærlighed til sine egne hvalpe kan være problem... hun gad dem faktisk slet ikke,men passede dem til de var 5 uger,og så var det slut...jeg måtte så ligge dem over til den anden Tæve(samme tæve som joey var blevet skilt fra).

Så har jeg haft Ofelia der bare synes hvalpe skulle ædes.
Hun blev parret 2 gange og begge gange åd hun dem... 2 gang fødte hun i gangen,og der havde ingen tegn været af hverken slim eller andet.
Klister gjorde det samme første gang,men det var fordi jeg var hvalpen og 2 gang ville hun godt passe dem,men så røg mælken

Titania ligner starndet hval når hun er drægtig, og de sidste 14 dage,puster hun som sindsyg og døjer med at gå...(ehhh gør hun så lidt altid,da hun vralter som en and,da hun altid er tyk...hahahaha)
Første gang hun fik hvalpe var hun så tyk at hun ikke kunne nå ned og vaske hvalpen på vejen ud.
Hun har også hver gang virket besværet og som om hun havde ondt indimellem.... plus hun har givet sig/rykket sig fordi hvalpene har sparket.
Dette har lignet små veer indimellem.
Sjovt nok når jeg tænker tilbage har alle dem jeg har haft der har været overvægtigt haft det ca sådan...på nær det med at føde mega langsomt,for der slår Titania dem alle...haha
Ginger var nemlig på samme måde og pustede også helt vildt og orkede intet... men fødsel gik stærkt

Ja og Zoya havde haft plukveer et par dage,men så blev der stille,på nær hvalpen der tøffede rundt.
Jeg sad med hende i flere dage og den sidste aften jeg sad med hende vidste jeg godt den bette var død,for der var stille i maven.
Hun lå og sov og pludselig pressede hun som sindsyg og det varede ca 10 min...så kom hvalpen..... og om hun så ikke bare sov vidre...total joke...hehe.
Hun fattede ikke en skid og det med hun blev hvalpe syg kom først senere,efter 2 dage...underlige kræ

Men det vist hvad jeg sådan lige havde..kan være jeg kommer i tanke om mere,for har jo haft en del tæver og hanner.
Tilbage til toppen Go down
http://cilleborgsildere-ferrets.weebly.com/
cille
Opdrætter
cille

Antal indlæg : 477
Alder : 52
Bopæl : Assens/ ved Mariager
Antal Ildere : Mange

IndlægEmne: Sv: Mine avls erfaringer.   Mine avls erfaringer. Icon_minitimeFre Maj 14, 2010 4:07 pm

Kom i tanke om noget mere.

Hanner der er i brunst,der kan vægten svinger vildt meget.
Jeg har flere gange måtte snitte en han netop fordi de bliver så tynde....de glemmer simpelthen at spise,fordi de kun har en ting i hovedet.
Så kommer de ned omkring eller under 1000g,så skal man nok overveje at de skal have kugler af.
Så lidt vægt er ikke sundt for dem,og de kan få "gigt" senere pga af det...fordi de har tærret alt væk fra knoglerne.

Tæver kan tabe sig en del under deres løb...også rigtig meget.
Tæver har også forskel i hvor længe de kan gå i løb,inden de "virker" syge af det....som de fleste ved kan en ilder dø hvis ikke man gør noget ved dens løb.
(dem der kan forklare det rigtig godt må gerne lige komme ind med indlæg)
Men jeg har haft tæver der kun gik en uge og andre der gik i mega lang tid..mdr'er fordi de var langsom til at blive klar til parring.
eller fordi jeg trak dem til jeg synes de var klar og jeg også selv var klar.
Hende jeg havde der kun gik en uge,blev svækket,så trist ud,var slap klud og havde matte øjne....dagen efter parring var hun 100% sig selv igen.
Dette gjorde hun hver gang(3gange) og hendes datter har lidt af det også...dog kan hun gå i længer tid i sin mor og hæver også bedre op (faktisk hende på billedet)

Herefter gør tæver klar til fødsel og der er ingen "normal" vægt og vægten har efter min erfaring intet at sige om antal.
Tværtimod har dem af mine der har taget meget på,fået intet eller ganske få....hvilket jeg synes er lidt sjovt.
Men Ginger tog så ok pænt på,men igen hun virkede så ikke "fed" som nu Titania altid gør.
Gingers mave var hård og ok fast.... 10stk
Titanias var blød og blævret...4stk (fik hun også sidste år)
Manna var total fast og hun er ikke ret stor heller... (4store basser,hvilket i normal tæve ville være 8stk hehehe)
Futte tog max 50g på og var en åle lignede ilder...hun fik næsten ingen mave og der kom 10 stk 2 af gangene.

Så altså vægten kan være fra de intet tager på og op til en 250g.
Men det betyder ikke at man ud fra vægt kan regne ca antal ud...ikke jeg har oplevet
Det kan man kun ved at mærke og det er der nogen der gode til,men de kan også tage fejl...hehe
Eller ved scanning.
Jeg har så været ude for at få en scannet og der var 3-4 stk,men hvalpene kom aldrig,eller også tog hun dem varme....hehe
Har fået flere scanninger,men stadigvæk ved man aldrig hvad der sker...det kan nå at dø inden det kommer ud.
Nogen gange absorbere tæverne det selv, og andre gange siver/kommer det bare ud enten langsomt, og har også prøvet de får veer og så kommer der masser af snask ud.
Så er der så dem man måske skal have snittet dem for få det ud, og der har jeg altid valgt at få underliv fjernet,når de var igang

En obs.... hvalpe vejer normalt 6-10 g, så kommer der så de lidt store som kan ligge fra 11-16g.
De små siger sig selv at de nemmere at få ud,men de store kan give tæven mange problemer.
Så der skal man jo holde øje med hvordan ens tæve har det..virker hun til at have normalt ondt eller har hun meget ondt.
Presser hun for længe og for meget, og ser hun virkelig ud til at der problemer....hvis hun gør det så søg hjælp

Sidst rettet af cille Fre Maj 14, 2010 9:14 pm, rettet 1 gang
http://cilleborgsildere-ferrets.weebly.com/
Amazing Ferret
Opdrætter
Amazing Ferret

Antal indlæg : 1486
Alder : 50
Bopæl : Assens v. Mariager
Antal Ildere : 13

IndlægEmne: Sv: Mine avls erfaringer.   Mine avls erfaringer. Icon_minitimeFre Maj 14, 2010 5:49 pm

Her er nogle af mine erfaringer:

Mine brunstige hanner:
Jeg har aldrig været så heldig at kunne få to virile hanner til at gå sammen, så jeg har altid sørget for at jeg kun havde 1 viril han. Lige nu har jeg så 2 og de kan ikke sammen.

Peanut var en pestilens da han gik i brunst. Han blev aggressiv og bed som en satan. Så valget var ret nemt med ham.
Cotton var lidt hen ala Peanut, men ikke så slem og han blev kastreret som 4 mdr. Peanut var 9 mdr

Lige nu har jeg Zaccai og Oompa og de er begge rolige og søde virile drenge. Zaccai går dog alene for han hypper alle han kan komme i nærheden af. Oompa går i en gruppe på 4 hvor han trives rigtig godt og er ikke dominerende på nogen måde.

Mine tæver:
Min oplevelse af tæver er at de er nogle små gimper som vil bestemme det hele Smile
For et års tid siden svor jeg at jeg ikke ville have flere tæver fordi de er så svære at sammenføre.
Men jeg blev jo nødt til at få nogle nye da de 2 andre tæver ikke skulle bruges til avl mere.
Izzy har altid været en bitch og har aldrig kunne acceptere andre tæver, ikke engang hendes egen datter Lina. Lina har noget af sin mors temperament og gjorde det heller ikke nemt for mig at få Bindi ind i flokken. Men Lina blev syg og Bindi blev accepteret.
Lige nu har jeg 4 tæver gående sammen SmileSmile hvoraf 2 af dem rent faktisk er Izzy og Lina Smile

Parringer:

Izzy og Milos(Emil) var nemme og rolige parringer. Milos var en rolig han som var sød ved tæven

Izzy og Alvin – ret grove parringer. Alvin var rigtig grov ved Izzy og jeg måtte på et tidspunkt fjerne Alvin for han havde fået fat i struben på Izzy og hun kunne ikke trække vejet. Jeg blev enormt forskrækket Sad Men resten af parringerne var ok

Lina og Pjevs – rolig parring.

Velcro og Zukqu – Zukqu var rigtig sød ved Velcro

Velcro og Oompa – Endnu en god parring.

Bindi og Zaccai – her var der en del problemer for Bindi strittede temmelig meget imod. Om det var fordi hun ikke var helt parat eller om hun bare ikke kunne lide ham, er uvis

Izzy fødte som regel på 41 dagen.
Dog ved hendes første kuld i 2007 fødte hun på 45 dagen. Det skyldtes en blærebetændelse og hvalpene var desværre dødfødte Smile 5 hvalpe døde
Izzy har haft 3 overlevende kuld og med hvert kuld har hun fået en mave/tarminfektion når hvalpene er blevet 3 uger. Jeg kunne kunne stille mit ur efter det. Hun fik derfor pencilin i 5 dage og jeg måtte give mælkeerstatning i et par dage, da næringen forsvandt.

Lina fødte på 42. dag, uden problemer – 3 overlevende hvalpe

Velcro fødte på 43. dagen og fødslen gik fint. Hvalpene var dog defekte og måtte aflives. Kun 1 hvalp overlevede

De fleste af mine tæver har taget godt på under drægtigheden mellem 150-200 gram og jeg har altid fået relativt små kuld, fra 3-7 hvalpe.

Velcro tog dog kun 50 gram på, ca 3 dage før fødsel og hun fik 4 hvalpe.

Bindi har nu taget ca 130 g på og der er 3 dage til termin. Bindi har en kompakt hård mave, som hænger flot når hun går rundt. Hun vralter en del, men ellers er alt ok

Så selvom min tæve tager 200 g på er det ikke ensbetydende med at der kommer 10 hvalpe. Jeg troede sjovt nok også at de skulle tage meget på, men nej, jeg lærte noget nyt da jeg fik Velcro Smile
http://www.amazingferret.com
Mary
Admin
Mary

Antal indlæg : 2625
Alder : 36
Bopæl : Randers
Antal Ildere : 4 drenge og 3 piger!. <3 Mikka i mit hjerte <3

IndlægEmne: Sv: Mine avls erfaringer.   Mine avls erfaringer. Icon_minitimeLør Maj 15, 2010 12:52 am

rigtig god tråd... Applause
http://www.ferretsofmilkyway.dk
Bawa
Opdrætter
Bawa

Antal indlæg : 2060
Alder : 36
Bopæl : Århus
Antal Ildere : 9

IndlægEmne: Sv: Mine avls erfaringer.   Mine avls erfaringer. Icon_minitimeLør Maj 15, 2010 4:17 pm

Sikke en fantastisk tråd! Godt initiativ Hanne! Og tak til dig også Erika love
http://www.rainbow-ferrets.dk
Sponsoreret inhold

IndlægEmne: Sv: Mine avls erfaringer.   Mine avls erfaringer. Icon_minitime

Mine avls erfaringer.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-