Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Log indNyeste billederTilmeldPortalForumforside

Ikke lige helt med...

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
minority
Hvalp
minority

Antal indlæg : 242
Alder : 35
Bopæl : Vejle
Antal Ildere : 6 <3 Santo, Marlon, Lucifer, Bellatrix(Maiya), William og Willow(Ginni)

Ikke lige helt med... Empty
IndlægEmne: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 10:12 am

Jeg vil lige dele dette link med jer og endnu engang påpege at jeg, lige som så mange andre, er irriteret over at der ikke er en præcis definition på hvad forskellen på en ilder og en fritte er...
Kan vi blive enige om at der er to forskellige måder at opfatte forskellen på?
1. At fritten er albino udgaven
2. At det er forskellen på vild- og tam-ilder. I forbindelse med at man har avlet på ildere og de er blevet gjort til husdyr, er dyrene med tiden blevet så forandrede i både udseende, fysiologi og adfærd, at man har givet dem deres eget navn - fritten, og det er en underart af ilderen

Prøv at læs dette og se om i kan holde hoved og hale i hvad personen mener forskellen er... Det kan nemt ske det bare er mig der ikke lige er helt med!?
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=195455
Tilbage til toppen Go down
Stubba
Stifter
Stubba

Antal indlæg : 4090
Alder : 36
Bopæl : Varde
Antal Ildere : 2

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:01 am

En fritte og en ilder er det samme Smile

der er dog forskel på en tam-ilder og en vild-ilder.
Vild-ilderen er den vi finder i naturen, hvorimod tam-ilderen er den der er blevet gjort til et kæledyr. Fordi definitionen af ilder er tvetydig (altså både betyder vild-ilder og tam-ilder), kan det være at man har valgt at bruge betegnelsen fritte, for at gøre det mere overskueligt.

Jeg tror faktisk bare, at det er blevet kaldt fritte efter det engelske "ferret" og det tyske "frettchen" Smile

Jeg kan da godt forstå, at du bliver forvirret når du læser dette link - helt sikkert! Men der er ikke nogen forskel.

her er der bl.a. lidt links, som siger at det er en underart af ilderen, altså at det er "under" ilderen, hvis man kan sige det sådan Tongue

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Artsleksikon/Pattedyr/Rovdyr/Ilder/
http://da.wikipedia.org/wiki/Fritte

http://www.frkstubba.dk
AlisVolatPropiis
Hvalp
AlisVolatPropiis

Antal indlæg : 115

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:29 am

Folk har nu altså alt for mange fordomme over for ildere/fritter hva man end vælger at kalde dem...

Den der har jeg også hørt en million gange....hvorefter de så får hele tamilderens historie og grunden til nogle kalder dem fritter...samt at fritte ikke er lig tamilder men bare en ekstra betegnelse som nogle ynder at kalde dem -og ikke en art for sig selv.
....egentlig ved jeg godt jeg er pisse irriterende når jeg gør det -men hvis de skal kloge sig på MIT kæledyr....så kan de ligeså godt sige noget der passer....👼

Mit råd....-lyder det dumt -lad være med at lytte Rolling on the floor evt. ret dem....men lad være med at lade folk forvirre dig hvis du selv sidder med en rigtig og meget mere plausibel forklaring....

(og som det ses i den tråd....så er det ikke engang altid dyrlæger man kan stole på.... o.O )
minority
Hvalp
minority

Antal Ildere : 6 <3 Santo, Marlon, Lucifer, Bellatrix(Maiya), William og Willow(Ginni)

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:48 am

Jeg ville som også bare påpege at det link jeg satte på var langt ude og at jeg ikke forstod hvor de har det fra!!!

Jeg siger konsekvent når nogen spørger hvad det er, at det er en ilder - hvis de spørger om det er en fritte siger jeg: "Ja, det er en ilder!"

Jeg synes bare linket var sjovt! Smile
AlisVolatPropiis
Hvalp
AlisVolatPropiis

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:50 am

Ah ja...det er det også Tongue
Stubba
Stifter
Stubba

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:51 am

Det var det også Big Smile

men det er lidt sjovt, at folk er så uvidende Smile
minority
Hvalp
minority

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:54 am

Hov det lød surt... det var ikke meningen Big Smile synes bare linket var ret sjovt og at fritten skulle være mere medgørlig end ilderen kan jeg ikke lige se Tongue
AlisVolatPropiis
Hvalp
AlisVolatPropiis

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:55 am

Folk siger tit noget sært noget...

Er de ikke giftige? du må ALDRIG lade dem lugte blod! osv osv
minority
Hvalp
minority

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 11:58 am

Må de da gerne lugte blod? Her har jeg holdt mig fra mine drenge en uge om måneden for ingenting... tsk... ALtså!! Hahahhahhah!!!
Gæst
Gæst
Anonymous

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 1:50 pm

Rolling on the floor

Jeg plejer bar at sige når folk spørger hvad forskellen er, at albino er det man kalder en fritte og de andre er ildere..
Synes det er den nemmeste måde at sige det på og folk kan bedre forholde sig til det som udeforstående Blink
AlisVolatPropiis
Hvalp
AlisVolatPropiis

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 1:58 pm

Jeg plejer at svare forskelligt.....jeg køber ikke personligt helt den med albino ilderen..jeg tror bare det er blevet sådan fordi de fleste tamildere i starten var albinoer -pga de er nemmere for jægere at se under jagten....og derfra er blevet udbredt først...og SÅ er det kommet med ferret og frettchen.....-begge lande hvor ildere har forskellige navne alt efter om de er tamme eller ej....ferret -polecat, frettchen -iltis....

Derfor er det måske halvt vundet indpas i dk at de tamme er fritter (ikke kun pga farve) men jeg kalder mine ildere....

Har jeg ikke tid, eller gider ikke bruge længere tid på det....så får folk bare at det er ligesom "kat og mis" og hvilket ord man bruger afspejler en selv, mere end en forskel på det dyr man beskriver...
Gæst
Gæst
Anonymous

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 2:34 pm

jeg hørte igår en dame sige at en ilder var dem der leve vildt i naturen og en fritte var de tamme Smile
Stubba
Stifter
Stubba

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 4:41 pm

mimse-mia skrev:
jeg hørte igår en dame sige at en ilder var dem der leve vildt i naturen og en fritte var de tamme Smile

til dels er det jo også rigtigt Smile
oftest bliver tam-ilderen kaldt for en fritte Smile og vild-ilderen for en ilder Smile
Mary
Admin
Mary

Antal indlæg : 2625
Bopæl : Randers
Antal Ildere : 4 drenge og 3 piger!. <3 Mikka i mit hjerte <3

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 5:34 pm

men ilder og fritte er det samme. Jeg mener helt sikkert at fritte bare er en fordanskning af frettchen og ferret.
Det er egentlig en meget god sammenligning alisvolatpropis har lavet med at en kat og en mis er det samme.
http://www.ferretsofmilkyway.dk
Stubba
Stifter
Stubba

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 5:38 pm

Men vi elsker dem jo alligevel om de så hed numser Big Smile .. haha (undskyld jeg mangler søvn) ..
AlisVolatPropiis
Hvalp
AlisVolatPropiis

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 5:57 pm

Jeg kalder da tit mine for små røvdyr -kærligt Big Smile .....sådn lidt..."ilderen er et røvdyr i mårfamilien" Tongue
minority
Hvalp
minority

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitimeSøn Jul 25, 2010 6:06 pm

haha det gør vi også Big Smile
Sponsoreret inhold

IndlægEmne: Sv: Ikke lige helt med...   Ikke lige helt med... Icon_minitime

Ikke lige helt med...
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Er gået helt amok med mit nye kamera så nu får i lige lidt billeder af zkrumlet Kenzo:O)
» Helt nye smileys!
» mine dyr sover helt vildt?
» Sådan en helt normalt kedelig Fredag
» Domæner- ikke one.com

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: 

Alt om ildere

:: Andet
-
Gå til: