Hej
I dag har jeg købt mig en lille hanilder, og jeg tænker jeg måske kan have en god chance for at få opdraget på den i den unge alder, men vil gerne gøre tingene rigtig fra starten af.
Jeg har haft ilder før for nogen år siden, en voksen på halvandet år tror jeg, som var MEGET uopdragen! Han bed tit og ofte, og var generelt alt for svær at holde styr på, og jeg endte med at sælge ham fordi det gik op for mig at han var oftere i karantæne i sin box end ikke.
Men nu vil jeg prøve på ny. Min tålmodighed er en anden end dengang, og det er mit temprement også. Desuden har jeg et håb om at det ville være lettere at opdrage en ilder fra starten af, end at skulle genopdrage en allerede voksen ilder.
Jeg er meget inde for klikkertræning (af min kat) for tiden, og vil utrolig gerne se om jeg kan indrage det i opdragelsen af den lille fyr, i forsøget på en adfærds ændring. Jeg vil tage opdragelsen som en udfordring, specielt fordi jeg er meget begejstret for klikkertræning.
Jeg ved dog ikke hvor gammel han er (glemte at spørge) så jeg vil høre om I har et bud?
Billede her.Ind til videre har det tegnet godt. Han har bidt en smule, og allerede bidt hul i min storetå så det blødte temmelig voldsomt.. Jeg har forsøgt at ruske ham i nakken, men det er som om han bare farer hen og bider mig igen nogen gange, så snart jeg slipper. Men måske skal jeg give det lidt tid. I forhold til min gamle ilder bider han ikke meget... (Jeg ved godt hvalpe selvfølgelig er værrer med biderriet til at begynde med, men de skal jo lære det før eller siden (helst før)) Men det er som om han begynder at bide lige så snart han er faldet til ro, så at sige. Hvis han lige skal sondere terrenget bider han ikke. Sætter man ham et fremmed sted hen, bider han heller ikke. Men når han først har lært stedet at kende sådan lidt, så bider han. Er det fordi han keder sig, eller er det bare et must for alle hvalpe uanset grund? Jeg tænker på at købe en gammel bamse til ham, når genbrugerne åbner igen, så han kan bide i den i stedet. Jeg tænker det måske er muligt at lade den udleve sine bidelyster på bamsen istedet for mine tæer?
Derudover er jeg i tvivl om han overhovedet er bakketrænet, og jeg måske er nød til at lære ham det. Men til trods for jeg har haft mange dyr, har jeg aldrig haft et (af de der bruger bakke) som ikke kunne finde ud af at bruge en bakke selv, så et par tips om hvordan man gør det ville jeg takke meget for
Men jeg har andre dyr, som jeg også spekulere over hvordan vil trives med en lille ilder. Først og fremmest er der min kat. Jeg har forsøgt at præsentere dem for hinanden stille og roligt, men det lader ikke helt til ilderen har fattet hans tilstedeværelse endnu. Men katten har uden tvivl! Katten har fået lidt godbider for at nærme sig ilderen, så han forhåbentlig får et okay forhold til den (men det er måske lige indtil ilderen føler sig tryg nok blandt katten til at den så også bider ham!). Men jeg har også rotter, og dem er jeg mest bekymret for.
Da jeg havde den gamle ilder købte jeg engang en rotte. De var alene hjemme én gang sammen i et par timer, og da jeg kom hjem var buret (som stod på en høj hylde) væltet ned, og på gulvet lå en død rotte (han kunne i det mindste have spist den, når han nu alligevel skulle slå den ihjel). Mine rotter nu, står også op på borde. Jeg havde tænkt mig at lukke ilderen ud på toilettet når jeg ikke er hjemme, specielt her i starten. Men er der overhovedet nogen chance for at lære ilderen at rotterne er nix-pille?
Nå, det var lidt af en smøre
Alt i alt vil jeg egentlig bare have lidt gode begynder tips med på vejen, så jeg kan få godt begyndt. Specielt med opdragelsen.
Jeg vil google lidt videre (men denne side var den første jeg fandt) men jeg vil også gerne høre lidt fra jer herinde
Jeg vil især gerne høre hvis der er nogen der har erfaring med klikkertræning af ildere (hvad er gode godbidder egentlig? De jeg bruger til katten virker lidt for svære at trygge for ilderen)
Flere spørgsmål følger sikkert med tiden