Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Log indNyeste billederTilmeldPortalForumforside

Tips til at få godt begyndt?

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Gæst
Gæst
Anonymous

Tips til at få godt begyndt? Empty
IndlægEmne: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeLør Apr 02, 2011 6:18 pm

Hej Smile
I dag har jeg købt mig en lille hanilder, og jeg tænker jeg måske kan have en god chance for at få opdraget på den i den unge alder, men vil gerne gøre tingene rigtig fra starten af.
Jeg har haft ilder før for nogen år siden, en voksen på halvandet år tror jeg, som var MEGET uopdragen! Han bed tit og ofte, og var generelt alt for svær at holde styr på, og jeg endte med at sælge ham fordi det gik op for mig at han var oftere i karantæne i sin box end ikke.
Men nu vil jeg prøve på ny. Min tålmodighed er en anden end dengang, og det er mit temprement også. Desuden har jeg et håb om at det ville være lettere at opdrage en ilder fra starten af, end at skulle genopdrage en allerede voksen ilder.
Jeg er meget inde for klikkertræning (af min kat) for tiden, og vil utrolig gerne se om jeg kan indrage det i opdragelsen af den lille fyr, i forsøget på en adfærds ændring. Jeg vil tage opdragelsen som en udfordring, specielt fordi jeg er meget begejstret for klikkertræning.

Jeg ved dog ikke hvor gammel han er (glemte at spørge) så jeg vil høre om I har et bud? Billede her.

Ind til videre har det tegnet godt. Han har bidt en smule, og allerede bidt hul i min storetå så det blødte temmelig voldsomt.. Jeg har forsøgt at ruske ham i nakken, men det er som om han bare farer hen og bider mig igen nogen gange, så snart jeg slipper. Men måske skal jeg give det lidt tid. I forhold til min gamle ilder bider han ikke meget... (Jeg ved godt hvalpe selvfølgelig er værrer med biderriet til at begynde med, men de skal jo lære det før eller siden (helst før)) Men det er som om han begynder at bide lige så snart han er faldet til ro, så at sige. Hvis han lige skal sondere terrenget bider han ikke. Sætter man ham et fremmed sted hen, bider han heller ikke. Men når han først har lært stedet at kende sådan lidt, så bider han. Er det fordi han keder sig, eller er det bare et must for alle hvalpe uanset grund? Jeg tænker på at købe en gammel bamse til ham, når genbrugerne åbner igen, så han kan bide i den i stedet. Jeg tænker det måske er muligt at lade den udleve sine bidelyster på bamsen istedet for mine tæer?
Derudover er jeg i tvivl om han overhovedet er bakketrænet, og jeg måske er nød til at lære ham det. Men til trods for jeg har haft mange dyr, har jeg aldrig haft et (af de der bruger bakke) som ikke kunne finde ud af at bruge en bakke selv, så et par tips om hvordan man gør det ville jeg takke meget for Smile

Men jeg har andre dyr, som jeg også spekulere over hvordan vil trives med en lille ilder. Først og fremmest er der min kat. Jeg har forsøgt at præsentere dem for hinanden stille og roligt, men det lader ikke helt til ilderen har fattet hans tilstedeværelse endnu. Men katten har uden tvivl! Katten har fået lidt godbider for at nærme sig ilderen, så han forhåbentlig får et okay forhold til den (men det er måske lige indtil ilderen føler sig tryg nok blandt katten til at den så også bider ham!). Men jeg har også rotter, og dem er jeg mest bekymret for.
Da jeg havde den gamle ilder købte jeg engang en rotte. De var alene hjemme én gang sammen i et par timer, og da jeg kom hjem var buret (som stod på en høj hylde) væltet ned, og på gulvet lå en død rotte (han kunne i det mindste have spist den, når han nu alligevel skulle slå den ihjel). Mine rotter nu, står også op på borde. Jeg havde tænkt mig at lukke ilderen ud på toilettet når jeg ikke er hjemme, specielt her i starten. Men er der overhovedet nogen chance for at lære ilderen at rotterne er nix-pille?

Nå, det var lidt af en smøre Smile Alt i alt vil jeg egentlig bare have lidt gode begynder tips med på vejen, så jeg kan få godt begyndt. Specielt med opdragelsen.
Jeg vil google lidt videre (men denne side var den første jeg fandt) men jeg vil også gerne høre lidt fra jer herinde Smile
Jeg vil især gerne høre hvis der er nogen der har erfaring med klikkertræning af ildere (hvad er gode godbidder egentlig? De jeg bruger til katten virker lidt for svære at trygge for ilderen)

Flere spørgsmål følger sikkert med tiden Smile
Tilbage til toppen Go down
Stubba
Stifter
Stubba

Antal indlæg : 4090
Alder : 36
Bopæl : Varde
Antal Ildere : 2

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeLør Apr 02, 2011 9:40 pm

Jeg bemærker lidt, at du skriver at du rusker ham i nakken? .. Hvordan mener du, at du gør? For idéen er jo ikke at huske, men at holde indtil han gaber? Smile

Ift. det med bideriet - er det lidt en hvalpeting. Og en måde at sige 'hallooo leg med mig?!'. der kan du jo - hvis det er du ønsker at benytte dig af nakketag - jo også tage ham i nakken, så han forstår at det der med at bide - det gider du ikke.

Derudover skal alle ildere jo bakketrænes. Og fordi man har lært dem det en gang, er det ikke ens betydning med at de aldrig rammer ved siden af igen. Der er intet andet for, end at - når du ser ham bakke - at løfte ham op i bakken. Så han forbinder det med et toilet.

Ildere elsker kød, så en god godbid kunne fx. være tørret kød. Mine ELSKER det Smile
http://www.frkstubba.dk
Bawa
Opdrætter
Bawa

Antal indlæg : 2060
Bopæl : Århus
Antal Ildere : 9

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeLør Apr 02, 2011 10:08 pm

Du må aldrig ruske din ilder i nakken! - At tage den i nakken er okay, men der findes andre gode alternativer til nakketag. Du kan for eksempel ignorere ham når han bider. Altså gå væk fra ham og ignorer ham. Når han bider er det højest sandsynligt fordi han vil have din opmærksomhed, som Stubba også skriver. - Og når han så finder ud af at du går væk fra ham og ignorerer ham når han bider, så vil han lære at bideri ikke er måden at få opmærksomhed på. Men det kræver selvfølgelig tid. Man kan ikke bare forvente at han forstår det efter en enkelt eller to gange .. Så hold ud, han skal nok lære det på et tidspunkt.

Du skal ikke regne med at din ilder vil kunne lære at rotter er forbudt område. Rotter er jo en del af ilderens naturlige kost, så det er klart hvis han synes de er spændende. Der er ikke andet at gøre end at sætte dem et sted hvor han ikke kan komme til dem Smile

Husk for guds skyld at trimme din kats kløer tit, så det ikke går galt hvis den en dag langer ud efter din ilder. Da jeg havde kat herhjemme trimmede jeg hendes kløer en gang om ugen, for at sikre at hun ikke gjorde skade på ilderne, når de legede sammen.

Jeg klikkertræner også med mine ildere. Jeg bruger vitaminpasta som belønning. Og de elsker det.

http://www.rainbow-ferrets.dk
Gæst
Gæst
Anonymous

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 11:31 am

Jeg har nok misforstået brugen af nakketag engang så, siden jeg husker det som at jeg skal ruske (eller også var det det jeg fik at vide). Men så må jeg hellere prøve noget andet Smile

Findes der nogen gode anbefalelsesværdig værdige bøger om ilder/fritte opdragelse og ikke mindst naturlig adfærd på biblioteket? Det kunne sikkert være nyttigt læsestof, da jeg jo ikke helt kender dens kropssprog endnu, og ved hvor jeg skal gå ud fra tingene derfra.

Bawa
Opdrætter
Bawa

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:03 pm

Der findes ingen danske bøger om ilderen som kæledyr. Eller jo, det gør der, men den vil jeg aldrig nogensinde anbefale dig at læse Smile

Men der findes en engelsk bog der hedder 'Ferrets for Dummies', som er rigtig god.
Den synes jeg måske at du skulle prøve at læse.

( http://www.saxo.com/dk/item/kim-schilling-ferrets-for-dummies-2nd-edition.aspx )
Stubba
Stifter
Stubba

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:09 pm

Men i stedet for at bruge nakketak (som du jo godt kan bruge. Du skal bare huske, at han ikke må hænge i nakken, og at han skal hænge til han gaber) ... Kan du jo benytte dig af positiv forstærkning Smile
- altså rose ham, når han gør noget godt. Og ignorere ham / eller sige AH AH eller NEJ når han gør noget, han ikke må.

Men hvis du har nogle spørgsmål eller er usikre på noget - så spørg endelig herinde Smile .. Det er det vi alle er her for. Hehe.
Gæst
Gæst
Anonymous

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:28 pm

Jeg er generelt også langt større tilhænger af positiv forstærkning end negativ forstærkning Smile Jeg mangler bare at finde ud af hvad han bedst kan lide som godbid så jeg kan komme i gang Smile Lige nu tager han ikke imod andet end en god dåse kattemad, men han er nok også lidt tilbageholdende nu hvor alting er nyt og farligt..
Stubba
Stifter
Stubba

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:31 pm

Dåsemad? ... Uh, det er vidst ikke så godt for ildere? :/
Gæst
Gæst
Anonymous

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:36 pm

Han virker ikke specielt begejstret for tørfodder (han har været et smut forbi kattens madskål)
Stubba
Stifter
Stubba

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:37 pm

Han skal nok bare lige lære det at kende Smile ... For dåsemad er ikke godt. Der er vidst ikke de ting i, som skal være der Smile
Bawa
Opdrætter
Bawa

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 12:38 pm

Altså, en ilder kan ikke leve af dåsemad! Smile
Så må du prøve noget andet tørfoder end det du giver din kat.
Ellers kan du prøve om han vil spise kød, som f.eks voksne mus eller rotter.
Ferretmania
Opdrætter
Ferretmania

Antal indlæg : 152
Alder : 55
Bopæl : Horsens
Antal Ildere : 6

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 2:27 pm

Prøv evt. at bløde tørfoderet op inden du giver ham det.... Hvis han spiser det opblødt kan det tyde på han ikke er ordentlig fravænnet. Du kan så efterhånden som han lærer det ,bløde det mindre og mindre op ,til han til sidst spiser det tørt Smile
http://www.ferretmania.dk
Eliza
Opdrætter
Eliza

Antal indlæg : 175

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitimeMan Apr 04, 2011 3:00 pm

Han skal ikke have det tørfoder din kat får. Der vil ikke være nok fedt og protein i til ham. Hvis han skal leve på tørfoder så skal det være et af de gode(dyre) mærker til killinger. Gerne flere forskellige sammen.
Tørret kød kan være godt, du kan få noget der er lidt blødt i det men det skal være 100% kød.
Han må IKKE få noget med sukker i og det er der i mange kattegodbidder så hold øje med det.
Sponsoreret inhold

IndlægEmne: Sv: Tips til at få godt begyndt?   Tips til at få godt begyndt? Icon_minitime

Tips til at få godt begyndt?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Må de godt få malt?
» Sov godt elskede Mikka <3
» LUX - Hængekøjer og andet godt!
» Godt eller dårligt hvalpeår i år?
» Kan de godt elske og hade hinanden på én gang?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: 

Alt om ildere

:: Adfærd
-
Gå til: